سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل ارتباط ابتلا به کووید-19 با مصرف دخانیات


 

  • دلایل ارتباط ابتلا به کووید-19 با مصرف دخانیات
    آفتاب‌‌نیوز :

    به نقل از سی ان ان، گرچه دو گروه ذکر شده در بالا(سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های جدی) در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-19 قرار دارند اما محققان بر این باورند که گروه دیگری از افراد هستند که سیگار و ویپ(سیگار الکترونیکی) استعمال می‌کنند و یا اختلالات سوءمصرف مواد دارند نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-19 قراد دارند و آسیب پذیر هستند اما به اینگونه از افراد توجه زیادی نمی‌شود.

    دلایل ارتباط ابتلا به کووید-19 با مصرف دخانیات

    دکتر "نورا ولکوف"(Nora Volkow) مدیر موسسه ملی سوء مصرف مواد در یک وبلاگ نوشت: محققان باید این مورد را نیز در نظر داشته باشند که احتمال اینکه برخی از افراد مبتلا به اختلالات سوءمصرف مواد به بیماری کووید- 19 مبتلا شوند نیز وجود دارد. زیرا بیماری کووید-19 به ریه‌ها حمله می‌کند، ممکن است کسانی که سیگار می‌کشند یا ماری جوانا مصرف می‌کنند در معرض جدی خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته باشد.

    اختلال مصرف مواد(SUD)، وضعیت پزشکی است که در آن استفاده از یک یا چند ماده منجر به اختلال بالینی می‌شود. تشخیص این اختلالات با مجموعه‌ای از علائم ذهنی، جسمی و رفتاری انجام می‌شود.

    "استانتن گلانتز"(Stanton Glantz) استاد پزشکی و "مدیر مرکز تحقیقات دخانیات کنترل و آموزش" دانشگاه کالیفرنیا گفت: هنگامی که ریه‌های فردی که سیگار و ویپ استعمال می‌کنند در معرض آنفلوانزا یا عفونت‌های دیگر قرار بگیرد نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند بسیار بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تخریب می‌شود زیرا سیگار و ویپ(سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی) تاثیر جدی بر روی ریه‌های این افراد دارد.

    گلانتز در ادامه افزود: مصرف سیگار الکترونیکی تمام سطوح ریه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این امر با تأثیر گذاشتن بر مژک‌هایی که باعث خارج شدن مواد خارجی می‌شود، بر عملکرد سیستم حفره بینی افراد تاثیر می‌گذارد.

    مُژَک‌ها(Cilium) زائده‌های سیتوپلاسمی و میکروسکوپی برخی از ساختارهای زیستی(مانند سلول‌های پوششی دیواره? داخلی نای در انسان) و برخی جانداران تک‌سلولی هستند. مژک‌های لرزان زوائد سیتوپلاسمی پرزمانندی هستند که گِردِ بدن دسته‌ای از جانوران تک‌سلولی را فراگرفته به این دلیل، این دسته از جانوران تک‌سلولی را مژک‌داران می‌گویند. مژک‌های تنفسی در مجاری انتهایی تنفسی قرار گرفته با حرکت مداوم خود آلاینده‌های ریز را به خارج از دستگاه تنفسی می‌رانند.

    طی روزهای گذشته مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری اعلام کردند که بیشترین آمار ابتلا به بیماری کووید-19 در بیمارستان‌های آمریکا متعلق به افراد بزرگسال زیر 44 سال است و اکنون این سوال برای دکتر گلانتز پیش آمده که آیا مصرف دخانیات با ابتلای این افراد به بیماری کووید-19 مرتبط است یا خیر.

    گلانتز در این باره گفت: بعضی از همکاران من که متخصصان ریه هستند اظهار کرده‌اند، برخی از افراد زیر 30 سالی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید-19 در بیمارستان بستری هستند گفته‌اند سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند. با این حال وی گفت، تحقیقات و شواهد کافی برای تأیید وجود ارتباط بین استعمال سیگار و ابتلا به ویروس کرونا جدید صورت نگرفته است.

    افرادی که سیگار استعمال می‌کنند معمولاً در معرض خطر عوارض جدی مانند "سندرم دیسترس حاد تنفسی"(acute respiratory distress syndrome) در هنگام ابتلا به عفونت شدید قرار دارند.

    گلانتز با استناد به یک مطالعه محققان چینی که ماه فوریه در مجله "Chinese Medical "منتشر شد، گفت: احتمال اینکه یک فرد به بیماری کووید-19 حاد مبتلا شود و در شدیدترین حالت فوت شود در بین افرادی که سیگار استعمال می‌کنند در مقایسه با افرادی که سیگار استعمال نمی‌کنند، 14 برابر بیشتر است. در این مطالعه همچنین مشخص شد افرادی که سابقه سیگار کشیدن را دارند ، 14 درصد بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به ذات الریه قرار دارند.

    ولکوف افزود: علاوه بر کشیدن سیگار معمولی و سیگارهای الکترونیکی، افرادی که از مواد افیونی و مت‌آمفتامین(Methamphetamine) که در بازار سیاه با نام شیشه(crystal) شناخته می‌شود استفاده می‌کنند ممکن است در مرض جدی خطر ابتلا به بیماری کووید-19 قرار داشته باشند چرا که مصرف این مواد تاثیر مخربی بر سلامت تنفسی و ریوی افراد دارد.

    به گفته ولکوف، استفاده از مواد افیونی تنفس را کند می‌کند و از قبل نیز مشخص شده است که مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مبتلا به بیماری کووید-19 بیش از دیگر افراد است. مت‌آمفتامین باعث آسیب ریوی قابل توجهی می‌شود زیرا به شدت به بافت ریوی متصل می‌شود. در صورت استفاده از این مواد احتمال ابتلای فرد به بیماری کووید-19 افزایش می‌یابد.

    به گفته دکتر "آلیسون لین"(Allison Lin) استادیار روانپزشکی دانشگاه میشیگان گفت: افراد دارای اختلالات سو مصرف مواد در حالت عادی با شرکت در جلسات درمانی و رفتن به کلینیک‌های درمان اختلالات سو مصرف مواد می‌توانند درمان شوند اما در این شرایط که ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است و فاصله اجتماعی می‌بایست رعایت شود این امر ناممکن و چالش برانگیز است.

    دکتر لین گفت که در حال حاضر ترک کردن سیگار به دلیل شیوع این بیماری می‌تواند راه حل خوبی باشد.

    وی گفت که این مسئله به ویژه برای افراد دارای اختلال سوء مصرف مواد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    گلانتز نیز در انتها افزود: افراد سیگاری نخستین کار مهمی که باید طی این دوران برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام دهند ترک سیگار است.