سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عبارت طلای سیاه درباره زباله اشتباه است | تولید روزانه 40 هزار تن پسماند ساختمانی در پایتخت


 

  • عبارت طلای سیاه درباره زباله اشتباه است | تولید روزانه 40 هزار تن پسماند ساختمانی در پایتخت

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، علیرضا شریفی‌فرد معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در همایش رویداد کلیماتون، گفت: در حال حاضر در شهر تهران حدود 8 هزار تن پسماند عادی شهری تولید می‌شود که از این میزان، آن بخش که کاملا قابل احصا است زباله‌هایی است که به آرادکوه می‌رود که میزان آن 5 هزار و 300 تا 6 هزار تن است. فاصله دو هزار تنی بین آنچه به آرادکوه می‌رود و تولید پسماند در تهران، همان پسماندی است که بازیافت می‌شود.

    وی با بیان اینکه در بحث نظافت شهر، شرایط تهران آبرومند است، ادامه داد: مدیریت جمع‌آوری زباله و انتقال آن به آرادکوه در شرایط خوبی است هر چند سازمان مدیریت پسماند و شهرداری موظف به نگهداشت شهر هستند و نگهداشت صرف شهر مانع از توجه کافی به موضوع توسعه است و این مشکل در توسعه پسماند ایجاد شده است. یعنی ما نتوانسته‌ایم در حوزه مدیریت پسماند اقدامات توسعه‌ای انجام دهیم.

    شریفی‌فرد به موضوع پسماند بیمارستانی اشاره کرد و گفت: آمار پسماندهای بیمارستانی از حدود 60 تن بیشتر است و به 100 می‌رسد اما بخشی از این زباله‌ها همراه زباله‌های عادی دفع می‌شود. در زمینه نخاله‌های ساختمانی به شدت در معرض آسیب هستیم، در تهران روزانه 40 هزار تن پسماند ساختمانی تولید می‌شود که رقم بالایی است.

    وی عنوان کرد: ما در مدیریت پسماند با دو چالش مواجه هستیم؛ یکی چالش در مبدأ و یکی در مقصد. در تفکیک زباله از مبدأ با وجود برخی اقدامات انجام‌شده، موفقیت چندانی نداشتیم و بر این اساس به مشارکت مردم نیاز داریم.

    شریفی‌فرد با رد طلای سیاه بودن زباله، گفت: بر خلاف تصوری که وجود دارد، تراز اقتصاد پسماند هیچ وقت مثبت نمی‌شود و این عبارت طلای کثیف اشتباهی است که استفاده می‌شود.